Ewidencja odpadów i sprawozdawczość w BDO 2025

Ewidencja odpadów i sprawozdawczość wytwórcy odpadów w BDO – 2025  

  1. Czym jest rejestr BDO (Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami)

Jest to zintegrowany system teleinformatyczny, który umożliwia elektroniczne prowadzenie ewidencji i sprawozdawczości związanej m.in. z gospodarką odpadami.

  1. Kto ma obowiązek wpisu do Rejestru BDO

Obowiązek wpisu do Rejestru BDO w zakresie gospodarki odpadami oraz prowadzenia w nim ewidencji i sprawozdawczości dotyczy przedsiębiorców, którzy wytwarzają odpady wymagające prowadzenia ewidencji odpadów. Zwolnienie z tego obowiązku dotyczy odpadów komunalnych (które odbierane są w ramach gminnego systemu odbioru odpadów) oraz odpadów zwolnionych na podstawie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 5 listopada 2024 r. w sprawie rodzajów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów.

  1. W jaki sposób zarejestrować firmę w BDO?

Aby dokonać wpisu do systemu BDO, należy zalogować się przez login.gov.pl na stronie https://rejestr-bdo.mos.gov.pl/ jednym z dostępnych sposobów weryfikacji elektronicznej, a następnie wypełnić Nowy wniosek rejestracyjny.

  1. Jak prowadzić ewidencję odpadów w systemie BDO?

Ewidencja odpadów może być prowadzona jako ewidencja pełna (karty przekazania odpadów i karty ewidencji odpadów) i ewidencja uproszczona (same karty przekazania odpadów).

Ewidencje odpadów może prowadzić zarówno użytkownik główny jak i podrzędny. Użytkownik główny może dodać dodatkowych użytkowników po zalogowaniu i wybraniu w Opcjach po prawej na dole przycisku Użytkownicy.

Użytkownik po zalogowaniu i wybraniu podmiotu w prawej, dolnej części strony głównej za pomocą przycisku „Opcje” – „Wybierz” oraz miejsca prowadzenia działalności (MPD) może stworzyć nową kartę przekazania odpadów. Na KPO dodaje informacje o rodzaju odpadów (kod odpadu), ilości, informacje o Transportującym i Przejmującym oraz terminie przekazania odpadów (KPO jest wynikiem ustaleń wcześniejszych w ramach przekazania odpadów z odbiorcą odpadów). Po zatwierdzeniu KPO będzie ona widoczna przez Transportującego i Przejmującego.

Uproszczona ewidencja odpadów może być prowadzona w przypadku ilości odpadów niebezpiecznych do 100 kg/rok, oraz innych niż niebezpieczne do 5 ton/rok. Odpady niebezpieczne oznaczone są gwiazdką. Pełna ewidencja odpadów polega na prowadzeniu dodatkowo kart ewidencji odpadów (KEO), czyli dokumentu elektronicznego, w którym zbierane są informacje o wszystkich operacjach dotyczących każdego rodzaju odpadu z osobna.

  1. Jak złożyć roczne sprawozdanie?

Roczne sprawozdanie może złożyć osoba posiadająca uprawnienie do reprezentowania podmiotu będąca użytkownikiem głównym. W sprawozdaniu wypełnia się Dział I i Dział XI. Termin złożenia rocznego sprawozdania: 15.03 za poprzedni rok.

 Joanna Stalmach tel. 664 133 649