Decyzja środowiskowa a biokonwersja odpadów za pomocą owadów

Ciekawym pomysłem na zagospodarowanie odpadów organicznych jest ich przetworzenie w bioreaktorze za pomocą larw owadów. W tym celu wykorzystuje się gatunki larw owadów gospodarskich. Biokonwersji można poddać odpady wytworzone we własnym zakładzie (przetwórstwa spożywczego) lub otworzyć odrębną działalność polegająca na przetwarzaniu odpadówCzy w przypadku biokonwersji / biotransformacji odpadów organicznych za pomocą larw owadów wymagana jest decyzja środowiskowa?

Pamiętajmy, że wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następuje przed uzyskaniem m.in. decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, a także przed zgłoszeniem budowy lub wykonania robót budowlanych oraz zgłoszeniem zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.

Co oznacza, że jeśli planowana instalacja nie wymaga żadnej z powyższej, wówczas decyzja środowiskowa nie jest wymagana.

Jeśli potrzebujemy uzyskać jedną z powyższych decyzji, kolejnym krokiem jest określenie wielkości planowanej instalacji. Jeśli kryteria wymienione w rozporządzeniu w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko nie kwalifikują planowanej instalacji jako mogącej znacząco oddziaływać na środowisko, wówczas decyzja środowiskowa nie jest wymagana.

Decyzja środowiskowa dla instalacji do biokonwersji odpadów organicznych za pomocą larw owadów jest wymagana, jeśli potrzebujemy uzyskać jedną z powyższych decyzji i jeśli planowana instalacja spełnia kryteria:

1. Masa larw owadów wynosić będzie: 

  • nie mniej niż 20 Mg (40 DJP) jeżeli ta działalność będzie prowadzona w odległości mniejszej niż 210 m od terenów lub gruntów, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków, tj. mieszkaniowych, rolnych zabudowanych zajętych pod budynki mieszkalne, innych zabudowanych z wyłączeniem cmentarzy i grzebowisk dla zwierząt, zurbanizowanych niezabudowanych lub w trakcie zabudowy, rekreacyjno-wypoczynkowych z wyłączeniem kurhanów, pomników przyrody oraz terenów zieleni nieurządzonej niezaliczonej do lasów oraz gruntów zadrzewionych i zakrzewionych, nie uwzględniając nieruchomości gospodarstwa, na którego terenie chów lub hodowla będą prowadzone,  oraz w odległości mniejszej niż 210 m od zrealizowanego, realizowanego lub planowanego przedsięwzięcia chowu lub hodowli zwierząt innych niż norki, w liczbie nie mniejszej niż 40 DJP,  a także jeśli ta działalność będzie prowadzona na obszarach objętych formami ochrony przyrody lub w otulinach form ochrony przyrody,

  • nie mniej niż 30 Mg (60 DJP) – na obszarach innych niż wymienione powyżej

2. Gdy zakład będzie przyjmował odpady do przetwarzania pochodzące od innych podmiotów (bez względu na ilość). W tym przypadku w dalszej kolejności konieczne będzie uzyskanie decyzji na przetwarzanie odpadów.

Po przetworzeniu odpadów organicznych w procesie biokonwersji za pomocą larw owadów powstaną produkty: larwy owadów oraz kompost. Larwy owadów mogą być sprzedane do zakładów przetwarzających larwy na pasze czy inne produkty dopuszczone do wytworzenia z larw owadów, kompost stanowić może polepszacz glebowy.

Należy pamiętać o konieczności spełnienia wymagań przepisów unijnych – rozporządzenie Komisji (UE) 2017/893 z dnia 24 maja 2017 r. zmieniające załączniki I i IV do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 oraz załączniki X, XIV i XV do rozporządzenia Komisji (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do przepisów dotyczących przetworzonego białka zwierzęcego.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1029, 1260, 1261, 1783, 1846).
  2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
  3. Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/893 z dnia 24 maja 2017 r. zmieniające załączniki I i IV do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 oraz załączniki X, XIV i XV do rozporządzenia Komisji (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do przepisów dotyczących przetworzonego białka zwierzęcego (Tekst mający znaczenie dla EOG.)

Przygotował: Zespół AsLege